Hodnocení

Komentáře

orlicke-kasarny-zamberk
Více informací najdete zde: http://orlicke-kasarny-zamberk.blog.cz/
orlicke-kasarny-zamberk
Tatra 813 je speciální těžký terénní nákladní automobil, vyráběný v letech 1967 až 1982 v tehdejším Československu. Základním představitelem této typové řady je především vojenská verze 8x8 kolos, která je schopná tahat přívěsy až do celkové hmotnosti 100 tun. Vyráběly se však i civilní verze 6x6, případně 4x4.
orlicke-kasarny-zamberk
Základ vozidel tvoří pro Tatru typický podvozek Tatra - concept s centrální nosnou rourou. Odpružení je vpředu i vzadu listovými péry. Kvůli snížení namáhání celého pohonného systému jsou vozy vybaveny kolovými redukcemi. Celý podvozek skrývá celkem 7 čelních diferenciálů. U této typové řady výrobce používal výhradně jednomontáž pneumatik na všech nápravách. U verze 8x8 kolos nejde vypínat pohon předních náprav. Díky tomu je vozidlo schopno překonat příkop široký až 1,5 metru, může zdolávat kolmé překážky do výšky až 60 centimetrů a jezdit s bočním náklonem až 30°. Tyto parametry nepřekonal žádný ze současníků, dokonce ani následující model T815. Každé vozidlo vyrobené pro armádu bylo vybaveno centrálním dofukováním pneumatik, které může pracovat i za jízdy. Dofukování ovládá řidič z kabiny otevřením ventilu pro každé kolo. Centrální dofukování má svůj význam při jízdě v těžkém terénu, kde se často mění povrch, ale zejména v boji, když dojde k průstřelům pneumatik. V tom případě je možno pokračovat v jízdě a není potřeba měnit ihned celé kolo. Kompresor centrálního dofukování zvládá každé kolo při maximálním průstřelu 12 nábojů z nepřátelského samopalu ještě dofukovat, aniž by začala pneumatika zmenšovat objem. Řízení, které zabezpečuje natáčení obou předních náprav a je vybaveno kapalinovým posilovačem.
orlicke-kasarny-zamberk
Pohonnou jednotkou je naftový, vzduchem chlazený vidlicový dvanáctiválec s přímým vstřikem paliva. Vrtání 120 mm, zdvih 130 mm, celkový objem válců 17 640 cm3. Maximální výkon je 190 kW (260 koní). Ventilový rozvod je typu OHV s jednou vačkovou hřídelí pro všechny válce. Maximální kroutící moment je 990,5 Nm při 1 300 otáčkách za minutu. Základní spotřeba se pohybuje okolo 44 litrů nafty na 100 km. Chlazení zabezpečuje jeden ventilátor, který je schopen ochladit motor i při plném zatížení. Činnost ventilátoru je ovládána kapalinovou spojkou, která společně s termostatem řídí otáčky ventilátoru. Aby bylo možno motor nastartovat i při velmi nízkých teplotách, je vybaven dvěma startéry a motor je možno před startem nahřívat i nezávislým naftovým topením.
orlicke-kasarny-zamberk
Spojka je trojkotoučová s posilovačem, aby se zmenšila síla potřebná k sešlápnutí pedálu. Motor s převodovkou je spojen kloubovou hřídelí se spojkou. Převodovka je pětistupňová, druhý až pátý převodový stupeň je jištěn tzv. blokovanou synchronizací a navíc je vybavena dvoustupňovým předřazeným převodem, takže celkový počet převodových stupňů je deset. Přídavná převodovka se ovládá elektropneumaticky s předvoličem na řadicí páce.
orlicke-kasarny-zamberk
Provozní brzdy jsou bubnové, vzduchotlaké, umístěné v kolech. Brzdový systém je tvořen třemi nezávislými okruhy: okruhem předních, zadních náprav a okruhem brzd přívěsu. Bubnová parkovací brzda je umístěna na přídavné převodovce. Vozidlo je vybaveno i odlehčovací motorovou brzdou. Do kabiny se vejde sedm osob včetně řidiče. Mezi předními sedadly je umístěn motor, který je tepelně a zvukově izolován. Kabina je vybavena nezávislým naftovým topením. Ve střeše je jeden nebo dva kruhové průlezy. Celkem bylo vyrobeno 11 751 vozů tohoto typu. Vozy T 813 byly úspěšně vyváženy například do bývalé NDR, Rumunska a Indie.